بسم الله الرّحمن الرحیم
عدالت ،امکان(شایستگی)؛ مهر ، هستی؛ و قهر نیستی است: سبقت رحمتی غضبی*...
: اگر مهر خداوندی سبقت نمی یافت، خلقت آغاز نمی شد... هم چنین از متن این حدیث قدسی استفاده می شود که اگر غضب سبقت می یافت، بر تمامی جهان عذاب نازل می گشت و به قول شهریار : بر جریدة عالم قلم زنند...
* فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاکَ کَمْ عُرِجَ بِرَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ مَرَّتَیْنِ فَأَوْقَفَهُ جَبْرَئِیلُ مَوْقِفاً فَقَالَ لَهُ مَکَانَکَ یَا مُحَمَّدُ فَلَقَدْ وَقَفْتَ مَوْقِفاً مَا وَقَفَهُ مَلَکٌ قَطُّ وَ لَا نَبِیٌّ إِنَّ رَبَّکَ یُصَلِّی فَقَالَ یَا جَبْرَئِیلُ وَ کَیْفَ یُصَلِّی قَالَ یَقُولُ سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ أَنَا رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ سَبَقَتْ رَحْمَتِی غَضَبِی فَقَالَ اللَّهُمَّ عَفْوَکَ عَفْوَکَ قَالَ وَ کَانَ کَمَا قَالَ اللَّهُ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى الکافی، ج1، ص: 442 و 443
على بن ابى حمزه گوید: ابو بصیر از امام صادق علیه السلام پرسید و من حاضر بودم عرضکرد :
قربانت، پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله را چند مرتبه بمعراج بردند؟ فرمود: دو مرتبه، و جبرئیل او را در مقامى نگه داشت و گفت: در جایت بایست اى محمد! زیرا در جایى ایستادهئى که هرگز هیچ فرشته و پیغمبرى در آنجا نایستاده است، همانا پروردگارت در نماز است، فرمود: اى جبرئیل! چگونه نمازى؟
گفت: میفرماید: سبوح، قدوس، منم پروردگار ملائکه و روح که رحمتم بر غضبم پیشى دارد، پیغمبر (ص )
فرمود: بار خدایا در گذشتت را خواهم، در گذشتت را خواهم، امام فرمود: و همچنان بود که خدا فرماید پیغمبر بمقام «قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنى» رسید- اصول کافى-ترجمه مصطفوى، ج2، ص:329 و 330عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْجَوْهَرِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَأَلَ أَبُو بَصِیرٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا حَاضِرٌ